Het verschil tussen Accounting en Financiën
Wat is precies dit verschil? Het lijkt namelijk vaak dichtbij elkaar te liggen. Toch zijn er wezenlijke verschillen.
Je gaat solliciteren, een bepalend moment in je leven! Maar wat nu? Een goede voorbereiding op je sollicitatie is belangrijk. Je moet jezelf goed presenteren tijdens het gesprek. In deze blog nemen wij je mee in hoe je goed voorbereid naar het gesprek gaat, zodat je ervoor zorgt dat je potentiële werkgever geen nee meer kan zeggen.
Deze tips lijken misschien voor de hand te liggen, maar we zien ze vaak over het hoofd worden gezien. Dus neem ze zeker mee in jouw sollicitatie voorbereiding.
Niets is zo stressvol als verdwalen, vooral als je op weg bent naar een sollicitatiegesprek. Bekijk altijd van tevoren even Google Maps, zo weet je zeker dat je de weg vindt.
Een stevige handdruk laat zien dat je zelfvertrouwen hebt.
Het moment dat je de kamer binnenkomt, wordt er beoordeeld of je bij de organisatie past. Wees je hiervan bewust.
Dit komt zeker zelfverzekerd over. Maar overdrijf het niet!
Je mag af en toe de tijd nemen om na te denken. Het is helemaal niet erg als er een pauze valt, je moet tenslotte veel informatie verwerken.
Onderbouw je kwaliteiten met relevante cases. Hierdoor creëer je meer geloofwaardigheid en overtuigingskracht.
Het is vaak een stressvolle situatie waardoor je spontaan dingen kunt vergeten. Noteer een aantal vragen (meer hierover later) zodat je deze niet vergeet. Schrijf ook af en toe mee; zo kom je geïnteresseerd en meer gefocust over.
Geen enkele vraag is te ‘dom’ en dat is echt zo. Door vragen te stellen laat je zien dat je oprecht aan het onderzoeken bent of de functie bij jou past.
Wanneer je al wat weet over het bedrijf, kun je gerichtere vragen stellen. Het is ook handig om informatie over je gesprekspartner te hebben, zodat je weet waar diegene veel verstand van heeft.
Op deze manier laat je zien dat je geinteresseerd bent over het bedrijf. Als potentiële toekomstige medewerker wil je immers een goed beeld krijgen van hoe alles eruitziet.
Als Recruitment Bureau hebben we veel ervaring met sollicitatiegesprekken en weten we welke vragen jij hoogstwaarschijnlijk gaat krijgen. We nemen je mee in zes onderwerpen/vragen waarvan de kans groot is dat ze tijdens jouw sollicitatiegesprek aan bod komen.
-Waarom wil je weg bij je huidige werkgever?
-Welke werkzaamheden vallen onder jouw huidige functie?
-Welke kennis en ervaring heb je opgedaan?
-Op welke prestaties ben je trots?
Dit hoeft niet alleen werk gerelateerd te zijn het kan ook gaan over hobby’s, sport, vrijwilligerswerk of reizen.
-Waarom wil je hier werken?
-Wat weet je al over ons?
Het is belangrijk dat je deze koppelt aan de vacature. Geef met voorbeelden uit waarom dit je sterke punten zijn.
Iedereen heeft zwakke punten, dat valt niet te ontkennen. Vertel wat jouw beperkingen zijn en buig ze om naar iets positiefs of compenseer ze.
-Noem een zwak punt, waar iets goeds tegenover staat;
-Noem een zwak punt, welke geen belemmering is voor deze functie.
Dit is een open vraag die jou de gelegenheid geeft iets over jezelf te vertellen. De interviewer is namelijk niet alleen benieuwd naar jouw kennis, maar ook naar wat voor collega hij/zij aan zijn team zal toevoegen.
Een vraag die vaak als lastig wordt beschouwd, is het benoemen van je kwaliteiten. Het is belangrijk dat je tijdens het gesprek niet het idee hebt dat je overvallen wordt door de vraag. Daarom is het handig om van tevoren een aantal kwaliteiten op te schrijven in je notitieboek. Denk hierbij altijd terug aan de vacature en welke kwaliteiten daarbij passen. Als je moeite hebt om kwaliteiten te bedenken, hebben wij hier een aantal voorbeelden:
-Aanmoedigen
-Bedenken/creëren
-Controleren
-Gegevens interpreteren
-Initiatief nemen
-Klantgericht denken/handelen
-Overtuigen
-Regelen
Net zoals bij het benoemen van je kwaliteiten, zien we vaak dat kandidaten het moeilijk vinden om hun valkuilen te benoemen. Ook hierbij is het belangrijk dat je jezelf rustig voorbereidt. Vraag eens aan een collega wat jouw valkuilen zijn en werk deze voor jezelf uit. Kom je er niet uit? Hier zijn een aantal voorbeelden:
-Een pietje precies
-Slordig
-Slecht in het nemen van beslissingen
-Bang om eigen mening te geven
-Slecht in luisteren
-Onzeker overkomen
We hebben tot nu toe veel gesproken over de vragen die je kunt verwachten tijdens het sollicitatiegesprek. Maar een belangrijk aspect van het gesprek is de tijd die jij hebt om vragen te stellen. Het is essentieel dat je je van tevoren inleest en alvast een paar vragen opstelt over het bedrijf. Daarnaast hebben wij een paar voorbeeldvragen voor je geformuleerd:
Nu je alles weet over de perfecte sollicitatie voorbereiding, rest er nog maar één ding: het gesprek zelf. Heb je nog geen gesprek gepland staan? Neem dan contact op met een van onze recruiters , zij helpen je graag verder bij het vinden van je nieuwe uitdaging.
Wat is precies dit verschil? Het lijkt namelijk vaak dichtbij elkaar te liggen. Toch zijn er wezenlijke verschillen.
Wat is precies dit verschil? Dat blijkt vaak lastig te zijn. In deze blog duiken we dieper in op de twee specialisme en wat ze precies inhouden.
Wat doet een HR Manager precies? En welke taken heeft een HR Manager? En wat is het verschil met een HR Business Partner? Lees het in deze blog!