Blog banner

Proud People – Verder met mensenkennis

Wij als sociale wezens zijn gebaat bij gezonde en duurzame relaties. Zeker op de werkvloer. Dé plek waar interacties met anderen ontstaan, de kern van ons dagelijks leven kunnen wel stellen. Begrip en empathie zijn hierin van essentieel belang. In deze blog gaan we dieper in op het belang van mensenkennis en hoe wij jou als organisatie of professional verder helpen met mensenkennis.

Pim Lahay en Suzanne vooraanzicht

Wat is mensenkennis?

Een overkoepelende term hiervoor is ‘sociale intelligentie’. Dit verwijst naar het vermogen om anderen te begrijpen, emoties te herkennen en effectief te communiceren.

We kunnen ons allemaal inlezen over een HR-rol of Sales en Marketing functie, zonder mensenkennis voel jij je als professional en opdrachtgever niet gehoord en begrepen. Jij bent namelijk meer dan een functie, je bent een mens met eigen normen en waarden. Wij willen de mens achter het cv en de persoon achter de organisatie echt leren kennen. Zo maken we een match gebaseerd op vakkundigheid én DNA.

Het borgen van onze mensenkennis:

Mensenkennis zit in ons DNA. Daarom hebben we wij binnen Proud People kernwaarden geformuleerd, die ons helpen bij vinden van nieuwe collega’s en als kapstok bij het maken van keuzes tijdens sollicitatieprocedures. Wij zijn doortastend, nieuwsgierig en doen alles met aandacht voor jou als professional of opdrachtgever.

Doortastend: onze vastberadenheid zorgt ervoor dat we doelgericht te werk gaan en pas stoppen als jij echt verder bent geholpen.

Nieuwsgierig: we hebben een sterk verlangen om meer te weten te komen over de branches waarin wij acteren en over jou als organisatie of professional.

Aandacht: we luisteren naar de unieke behoeften van jou als opdrachtgever of professional. We geloven in maatwerk en zorgen ervoor dat jij de aandacht krijgt die je verdient.

wordcloud proud people

Hoe passen wij mensenkennis toe?

Actief luisteren: als we luisteren, dan doen we dit met aandacht. We willen jou als professional of opdrachtgever begrijpen. Door de juiste vragen te stellen krijgen we dieper inzicht in jouw gedachten en gevoelens.

Observeren: door op non-verbale signalen, zoals oogcontact, lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen te letten kunnen we veel te weten komen over de emoties van de professional of opdrachtgever. Daardoor zijn we in staat op het juiste moment te anticiperen in een gesprek en effectief te communiceren.

Empathie ontwikkelen: we proberen onszelf altijd te verplaatsen in andermans schoenen. Door jezelf af te vragen ‘wat zou ik nodig hebben in deze situatie?’ creëer je automatisch empathie. Dit helpt om elkaar te begrijpen en brengt je verder naar de oplossing.

Oefenen: je hoort wel eens ‘mensenkennis ben je mee geboren’. Gelukkig niet! Mensenkennis ontwikkelt zich door oefening en het vermogen tot zelfreflectie. Onze recruiters houden zichzelf en elkaar scherp door onze kernwaarden altijd als graadmeter te gebruiken tijdens sollicitatieprocedures. Ben ik doortastend genoeg geweest? Was ik nieuwsgierig? Heb ik genoeg aandacht gehad voor het proces? Zo blijven we de kwaliteit leveren waar wij als organisatie achter staan en komen we verder met mensenkennis.

Conclusie: mensenkennis brengt je verder

Wij geloven in de kracht van begrip en empathie. Het stelt ons in staat om duurzame relaties op te bouwen en effectief te communiceren met jou als professional en opdrachtgever. Door onze mensenkennis voortdurend te blijven ontwikkelen blijven we als recruitment bureau de kwaliteit leveren waar jij echt mee geholpen bent. Samen komen we…

Verder: wij gaan verder dan persoonlijk.

Met: wij doen alles met aandacht.

Mensenkennis: wij kijken verder dan een cv.

Ik wil meer weten

Leuk artikel? Deel hem dan!

× Hoe kan ik je helpen?