Blog banner

Wat is het verschil tussen Marketing en Communicatie?

Wat betekenen de begrippen Marketing & Communicatie?

Voordat we de verschillen tussen Marketing en Communicatie kunnen uitlichten, bekijken wij eerst wat de begrippen betekenen.

Wat is Marketing?

Marketing is er al heel lang, vroeger in de prehistorie gebruikte mensen al een vorm van Marketing. Ze maakten namelijk tekeningen op de muren om zo aan elkaar boodschappen over te brengen. Tegenwoordig heeft marketing een vogelvlucht genomen. Overal om je heen zie je reclames en ze worden steeds meer op maat gemaakt. Daarmee spelen ze in op de behoefte van een specifieke doelgroep om bij hen het gewenste gedrag te stimuleren.

Als wij het begrip Marketing zouden moeten definiëren, dan zou het zijn:

Marketing is het proces van het begrijpen, creëren en leveren van waarde aan klanten om hun behoeften te vervullen en relaties op te bouwen.

Een klant (cliënt) is iemand die een product of een dienst afneemt. Deze diensten of producten worden over het algemeen tegen betaling geleverd. De klant kan zowel een persoon (consument) zijn als een bedrijf (organisatie).

We onderscheiden twee typen binnen Marketing

Bij deze vorm van Marketing gaat het om contact van bedrijf naar bedrijf. Het richt zich op het creëren van waarde en het opbouwen van langdurige zakelijke relaties tussen verschillende organisaties.

Deze aanpak richt zich op het identificeren, benaderen en overtuigen van individuele consumenten om producten of diensten te kopen. Het is creëren van waarde en het opbouwen van relaties met eindgebruikers om hun behoeften en wensen te vervullen.

Wat is Communicatie?

Communicatie komt van het Latijnse woord ‘communicare’ en slaat terug op “iets gemeenschappelijk maken”. Het is de activiteit waarbij we betekenissen uitwisselen door op elkaars signalen te reageren.

Onze definitie voor Communicatie zou zijn:

Alles wat met het verzenden en ontvangen van boodschappen te maken heeft, valt onder communicatie. Eenvoudiger gezegd staat dit voor interactie. Hoe gedraagt jouw bedrijf zich en hoe deel je dit mee aan je doelgroep? Het doel is om de doelgroep zich bewust te laten worden van je product dat je verkoopt of de dienst die je aanbiedt.

Binnen Communicatie kennen wij twee typen

Dit is het proces van informatie-uitwisseling en interactie binnen een organisatie. Het is de manier waarop medewerkers op alle niveaus met elkaar communiceren, met als doel het verbeteren van samenwerking, begrip, en het creëren van een positieve bedrijfscultuur.

Dit is de manier waarop een organisatie communiceert met alle andere organisaties. Het heeft betrekking op verschillende bronnen voor berichtgeving, zoals perswoordvoerder, sociale media, brochures en websites.

Wat is het contrast tussen Marketing en Communicatie?

De Marketeer en de Communicatie afdeling hebben hetzelfde doel met betrekking tot het promoten van een product of dienst. Het enige verschil is de aanpak. De Communicatie afdeling weet het verhaal te vertellen. Terwijl de Marketeer het product slim op de markt brengt. De Marketeer heeft analyse en onderzoek nodig om creatief te zijn en het juiste pad te bewandelen. Met deze input kan Communicatie vervolgens het juiste idee en verhaal overbrengen naar het uiteindelijke publiek.

Dit betekent dat Marketing en Communicatie aparte disciplines zijn, maar ook onafscheidelijk. Een geweldig product met slechte bekendheid, heeft een kleinere kans om een succes te worden. En geweldige communicatie met een niet aantrekkelijk product zal naar  alle waarschijnlijkheid falen. Beiden zijn dus nodig voor succesvolle marktresultaten.

Hoe weet jij welke richting je moet kiezen in jouw carrière?

Je weet nu wat is het verschil tussen Marketing en Communicatie. En nu? Ja dat is lastig. Ben je meer van de cijfers en analytisch sterk, dan zal Marketing jouw voorkeur hebben boven communicatie. Heb je meer affiniteit met teksten schrijven en de ‘klant’ overtuigen van je product of dienst, dan zal je meer geneigd zijn naar communicatie. In de realiteit zien wij dat er bij veel bedrijven een grote overlap zit tussen beiden. Ben je er zelf nog steeds niet helemaal over uit? Spar dan eens met een van onze Marketing en Communicatie recruiters, zij nemen graag de tijd voor je om je te helpen bij het maken van een keuze die goed past bij jouw competenties en ambities. Je kan ook altijd nog zzp’er worden, lees deze blog voor meer informatie.

Neem contact op!

Samenvattend

Marketing en Communicatie zijn dus onafscheidelijk in hun rol om producten of diensten te promoten en succes te behalen op de markt. Een marketeer richt zich op het slim positioneren van het product, terwijl een communicatiespecialist het verhaal effectief overbrengt naar de doelgroep. Beide disciplines zijn essentieel voor het succes van een product of dienst en een goede samenwerking tussen beiden zal de kans op succes sterk vergroten!

Deel deze blog!

Lees meer blogs

Josephine & Yentl dag van werkgeluk
Blog

Dag van werkgeluk

Wist je dat een groot deel van de Nederlandse bevolking geen werkgeluk ervaart? Dit kan vaak worden toegeschreven aan een gebrek aan juiste match tussen persoon en werk. In deze blog gaan we dieper in op hoe je ervoor kunt zorgen dat je wel werkgeluk ervaart.

Lees meer
Lees meer over Dag van werkgeluk
voorblad zzp logo
Marketing

Hoe word jij een zzp’er?

Hoe kun je als zzp'er beginnen? Soms lijkt het misschien veel werk. Om het wat overzichtelijker te maken, hebben wij in tien stappen uiteengezet hoe jij jezelf goed kunt voorbereiden!

Lees meer
Lees meer over Hoe word jij een zzp’er?
Hoe werkt een recruitment bureau?
Blog

Hoe werkt een recruitmentbureau?

Er zijn veel verwarrende termen in de recruitment wereld. Hoe ga jij als werknemer hiermee om? En hoe maak jij de juiste keuze tussen een recruitment bureau, werving en selectie bureau en een uitzendbureau? Lees hier voor meer informatie!

Lees meer
Lees meer over Hoe werkt een recruitmentbureau?

FAQ

 

× Hoe kan ik je helpen?