Wet DBA 2025
De Wet DBA 2025 brengt veel veranderingen met zich mee, maar wat betekent dit voor jou als zzp'er? In deze blog bespreken we hoe jij je als zzp'er het beste kunt aanpassen aan deze nieuwe regels.
In samenwerking met Maarten van Gelderen duiken wij dieper in op de Wet DBA en VBAR.
Maarten van Gelderen houdt zich als advocaat al 25 jaar bezig met het arbeids- en ontslagrecht en heeft in de afgelopen jaren honderden bedrijven, instellingen en HR-functionarissen geadviseerd over arbeidsrecht, arbeidscontracten en ontslag.
Maarten is partner bij Van Gelderen Arbeidsrechtadvocaten, initiatiefnemer van de landelijke Ontslaglijn en de website Ontslag.nl. Hij is auteur, een veelgevraagde docent voor trainingen en workshops. Daarnaast verschijnt hij regelmatig als expert bij RTL, BNR en De Telegraaf.
Welke zorgen bestaan er rondom de inhuur van zzp’ers en hoe kunnen deze effectief worden aangepakt?
De grootste zorg bij de opdrachtgevers die ik spreek zit hem vooral in twee zaken. Aan de ene kant: hoe kan ik ervoor zorgen dat ik 1 januari a.s. compliant ben als het gaat om het werken met zzp’ers? En aan de andere kant: hoe ‘streng’ zal de Belastingdienst gaan handhaven als de conclusie is dat er sprake is van schijnzelfstandigheid? Krijgen we dan eerst nog een aanwijzing of moeten we gelijk rekening houden met naheffingen?
Welke tips kun je meegeven aan opdrachtgevers om per 1 januari a.s. compliant te zijn?
Uiteindelijk is dit natuurlijk maatwerk, maar een paar algemene aandachtspunten zijn voor vrijwel alle opdrachtgevers handig. Allereerst: breng je zzp-populatie goed in kaart en bepaal aan de hand van bijvoorbeeld een ‘stoplicht-systeem’ welke zzp’ers een hoog risico op schijnzelfstandigheid lopen (rood), een gemiddeld risico (oranje) of nauwelijks een risico zijn (groen).Maak ook zoveel mogelijk gebruik van door de Belastingdienst goedgekeurde modelcontracten (die blijven ook na 1 januari a.s. geldig) en gebruik de tools op hetjuistecontract.nl en beoordelingarbeidsrelatie.nl om voor specifieke gevallen het risico concreet in te schatten. Leg dit ook intern vast. De kans dat de Belastingdienst bij een eventuele controle milder reageert als je als organisatie kunt laten zien dat je in elk geval bezig bent om de zzp-risico’s te verkleinen is aanzienlijk.
Zitten er verschillen in risico’s voor zzp’ers die vanuit 2024 naar 2025 doorlopen?
Nee, eigenlijk niet. De Belastingdienst zal vanaf 1 januari a.s. geen onderscheid maken tussen een in 2025 nieuw ingehuurde zzp’er en een zzp’er die al (veel) langer aan de organisatie verbonden is. Het is natuurlijk wel zo dat de duur van de overeenkomst en de samenwerking met de zzp’er wel een van de indicatoren is die meetelt bij de beoordeling of er sprake is van schijnzelfstandigheid of niet. Als er bijvoorbeeld sprake is van een jarenlange samenwerking (zonder concrete einddatum), dan is dat voor de Belastingdienst een indicatie dat er eerder sprake is van een arbeidsovereenkomst dan van een overeenkomst van opdracht.
Hoe borg je het werk van de zzp’er als je het werk niet meer mag controleren?
Dit ligt gelukkig iets genuanceerder. Je mag ook na 1 januari a.s. als opdrachtgever gelukkig nog steeds wel controleren of de zzp’er goed werk levert. Maar je moet het zo zien dat je een zzp’er vooral moet beoordelen op het ‘wat’ en niet op het ‘hoe’. Met andere woorden: de zzp’er beoordeel je op zijn resultaat/output, terwijl je een werknemer ook instructies kunt en mag geven hoe hij zijn werk moet verrichten.
Maar je mag dus best concreet omschrijven en vastleggen welk resultaat je van de zzp’er verwacht.
Zit er een verschil tussen MKB en grote bedrijven qua risico en het moeten mitigeren hiervan?
De risico’s zijn niet wezenlijk anders, maar je zou natuurlijk wel kunnen zeggen dat de kans veel groter is dat de Belastingdienst zich de komende tijd vooral zal richten op de grotere organisaties en bepaalde branches. Ook zal de Belastingdienst verwachten dat een grotere organisatie (met een eigen HR afdeling) zich meer bewust is van de risico’s van het werken met zzp’ers en hier ook concrete maatregelen voor getroffen heeft. Kortom: van grotere organisaties wordt nu eenmaal verwacht dat zij hun zaken extra goed op orde hebben.
Brengt het rechtstreeks inhuren van een zzp’er extra risico’s met zich mee in vergelijking met de inzet via een bureau?
Als het gaat om een bureau dat puur bemiddelt tussen de opdrachtgever en de zzp’er, dan verandert dit niets aan de risico. Als het bureau echter als opdrachtgever gaat optreden en de inlener dus geen enkele contractuele relatie heeft met de zzp’er (en de zzp’er dus ook aan het bureau factureert), dan kun je zeggen dat het risico voor de inlener een stuk kleiner wordt. Als de Belastingdienst zou concluderen dat er toch sprake is van schijnzelfstandigheid, dan wordt de loonbelasting verhaald op het bureau (die dan dus als werkgever wordt beschouwd). Maar let op: er is ook nog zoiets als inlenersaansprakelijkheid. Dat houdt kort gezegd in dat als het bureau de loonbelasting niet kan betalen, de Belastingdienst uiteindelijk toch weer bij de inlener kan aankloppen.
Wil je met Proud People hier over sparren? Kom dan in contact!
Kom in contact!
Vanuit de strategische samenwerking met Van Gelderen Advocaten mogen klanten van Proud People voor specifieke vragen vrijblijvend contact opnemen.
Website: Van Gelderen Arbeisrechtadvocaten
Telefoonnummer: (030) – 23 10 888
De Wet DBA 2025 brengt veel veranderingen met zich mee, maar wat betekent dit voor jou als zzp'er? In deze blog bespreken we hoe jij je als zzp'er het beste kunt aanpassen aan deze nieuwe regels.
Hoe pak jij dit gesprek als beste aan? Lees in deze blog onze tips zodat jij de kandidaat kan overtuigen.
Op de Dag van de Arbeid gaat het over de achturige werkdag, een dag die afgelopen jaren flink door elkaar heen is geschud. Lees in deze blog of de achturige werkdag niet te flexibel is geworden.