Blog banner

Flexibiliteit op de werkvloer: een goede of slechte verandering

Op de Dag van de Arbeid vieren we tegenwoordig het bestaan van de standaard werktijden van 09:00 tot 17:00. Vorig jaar hebben we een poll gehouden en een blog gewijd aan deze ontwikkeling. Dit jaar richten we ons specifiek op flexibiliteit op de werkvloer en vragen ons af of het niet té flexibel is geworden.

Kort het begrip flexibiliteit op de werkvloer

Flexibiliteit op de werkvloer omvat het vermogen van werknemers om hun werktijden en werkomgeving aan te passen aan hun behoeften, zolang de gestelde doelen en deadlines worden gehaald. Dit kan onder meer het flexibel indelen van werktijden, thuiswerken, job sharing, en het aanpassen van taken en verantwoordelijkheden omvatten.

Flexibiliteit op de werkvloer iconen

De voordelen van flexibiliteit op de werkvloer

Hogere werknemers tevredenheid

Tegenwoordig verwachten werknemers dat bedrijven flexibel zijn. Dit houdt in dat ze de mogelijkheid bieden om thuis te werken of om op verschillende tijden te beginnen. Uit een recente poll die Proud People op LinkedIn heeft gehouden, blijkt dat slechts 1% van de respondenten een inflexibel bedrijf als prettig ervaart.

Minder last van file

Het vermijden van files is een zegen voor velen. Het is vaak een nachtmerrie, vooral als je vroeg moet vertrekken of te laat dreigt te komen. Door werknemers de mogelijkheid te bieden om thuis te beginnen, geef je ze de vrijheid om files te vermijden en hun dag efficiënter in te delen.

Meer talent aantrekken

Uit de poll blijkt dat de helft van de respondenten een bedrijf als ouderwets beschouwt als het geen hybride werkmogelijkheden biedt. Als werkgever is het tegenwoordig cruciaal om dit aan te bieden. Als je dit niet doet, kunnen potentiële kandidaten het gevoel krijgen dat je hen niet vertrouwt, wat kan leiden tot het afwijzen van de vacature. Meer weten over wat de impact van arbeidsvoorwaarden op de beeldvorming van de organisatie is? Lees dan deze blog.

 

 

poll flexibiliteit

De nadelen van flexibiliteit op de werkvloer

Minder contact met collega’s

Het is belangrijk om te blijven leren en groeien, daarbij spelen je collega’s een grote rol. Als we ze minder zien en spreken, kan dat het gevoel van verbondenheid met de organisatie verminderen. Daarnaast mis je hierdoor mogelijk belangrijke informatie over problemen, kansen en kan je minder effectief reageren vanuit je functie. Bovendien is het samenkomen van collega’s van belang voor het welzijn van je team. Even een praatje maken bij de koffiemachine draagt bij aan het versterken van die band.

Vertrouwen

Als werkgever of manager is het essentieel om te verschuiven naar een focus op output in plaats van op de gewerkte uren, vooral omdat je je werknemers minder vaak ziet. Je hebt geen zicht meer op de precieze werktijden van je teamleden, maar je kunt wel hun output monitoren. Richt je daarop. Wanneer werknemers het gevoel krijgen dat ze niet worden vertrouwd, kan dit frictie veroorzaken en het personeelsverloop verhogen.

Geen duidelijke werktijden meer voor werknemers

Wanneer iedereen op verschillende tijden werkt, kan het voor werknemers moeilijk zijn om hun taken in te plannen. Dit kan leiden tot een verstoorde balans tussen werk en privé. Bijvoorbeeld, als een collega ’s avonds heel actief is, kan een andere werknemer zich gedwongen voelen om buiten werktijd nog even snel een e-mail te beantwoorden.

Conclusie

Flexibiliteit moet passen bij de cultuur van je organisatie. Maar onthoud dat veel kandidaten tegenwoordig flexibiliteit als een noodzaak beschouwen. Ga in gesprek met je werknemers en ontdek wat ze echt nodig hebben. En nog belangrijker, wat verwachten potentiële nieuwe medewerkers van jouw organisatie? Maar houdt ook modellen als tight-loose-tight in gedachten; het managen van personeel vereist niet altijd dat je constant over hun schouder meekijkt. Jaag potentiële kandidaten niet weg door strenge eisen te stellen, maar ga het gesprek met elkaar aan.

Heb je vragen over hoe jij je werving effectief kan inrichten zonden kandidaten weg te jagen? Laat ons je helpen.

Bekijk ons team

 

Lees meer blogs

Zijaanzicht vier collega's met elkaar in gesprek
HR

Wat is een HR manager?

Wat doet een HR Manager precies? En welke taken heeft een HR Manager? En wat is het verschil met een HR Business Partner? Lees het in deze blog!

Lees meer
Lees meer over Wat is een HR manager?
×