Banner blog

Hybride werken: Effectieve tips voor werkgevers en werknemers

Hybride werken, is sinds de corona epidemie van 2020 niet meer weg te denken uit het huidige werkbeeld. Veel werknemers vinden een dag thuis voor de werk-privé balans fijn. Toch brengt het ook uitdagen met zich mee. Maar hoe zorg je dat je zowel werkgevers als werknemers effectief hybride kunnen werken? In deze blog geven wij tips hoe hybride werken een succes wordt.

Inhoudsopgave

  1. Wat betekent hybride werken?
  2. Effectief hybride werken voor werkgevers
  3. Effectief hybride werken voor werknemers
  4. Conclusie
Hybride werken

Wat betekent hybride werken?

Dit houdt in dat medewerkers deels op kantoor en deels vanuit huis (of elders) werken. Het doel voor werknemers is dat ze meer vrijheid krijgen om zelf te bepalen waar ze hun werk willen uitvoeren. Het is kan een statisch systeem zijn waarbij werknemer een vaste dag, al dan niet verplicht, thuiswerkt en de andere dag op kantoor moeten is. Maar ook een dynamisch proces is mogelijk, denk aan een werknemer die ervoor kiest om ’s ochtends thuis te werken om de (drukke) spits te vermijden en later op de dag naar kantoor gaat. Bekijk ook het onderzoek van de FNV over hybride werken.

Effectief hybride werken voor werkgevers

Hoe kun je als werkgever ervoor zorgen dat hybride werken in jouw voordeel werkt? Deze vier tips zullen je helpen om samen met je werknemers het beste resultaat te bereiken.

1. Creëer een duidelijk hybride werkbeleid

Succes begint bij een duidelijk beleid, zodat werknemers weten waar ze aan toe zijn. Verwarring of angst om hybride te werken zal je werknemers niet ten goede komen. Luister naar de wensen van je werknemers, vooral in deze krappe arbeidsmarkt, om zo onvrede op de werkvloer te voorkomen.

2. Investeer in de juiste technologie en tools

Voor een effectief hybride werkbeleid hebben werknemers de juiste tools nodig om thuis te kunnen werken. Overweeg een budget voor thuiswerkvoorzieningen. Dit zien wij als recruitmentbureau ook steeds vaker voorbij komen. Je werknemers zullen efficiënter kunnen werken met goede tools en technologie, wat zich op de lange termijn zal uitbetalen.

3. Bevorder communicatie en samenwerking

Als een werknemer thuis werkt, betekent dit niet dat je geen contact meer hoeft te hebben. In tegendeel. Plan regelmatig meetings in met het team om de voortgang te bespreken, of bel een werknemer op om te overleggen. Ook met groep-chats kun je effectief in contact zijn met je directe collega’s. Op kantoor zou je ook snel naar elkaar toe lopen om iets te bespreken; thuiswerken hoeft geen barrière te zijn voor contact met werknemers of collega’s.

4. Behoud de bedrijfscultuur

Een veelvoorkomende zorg bij werkgevers is dat de bedrijfscultuur verloren gaat wanneer veel werknemers hybride werken. Het blijft belangrijk om het team zo nu en dan op dezelfde dag fysiek bij elkaar te brengen, zodat ideeën gedeeld kunnen worden. Daarnaast is het essentieel om teambuildingsactiviteiten te plannen om de teamgeest te versterken.

Effectief hybride werken voor werknemers

Om de zorgen van werkgevers weg te nemen, is het belangrijk dat werknemers effectief blijven werken en zo het vertrouwen van de werkgever behouden.

1. Verhoog je productiviteit met een goede werkstructuur

Het is essentieel om een duidelijke scheiding te maken tussen werk en privé. Iedereen kent wel de video’s op internet waarin kinderen door de kamer rennen terwijl een van de ouders in een belangrijk Teams-overleg zit. Stel vaste werktijden in en creëer een aparte werkruimte waar je je goed kunt concentreren.

2. Behoud een goede werk-privébalans

Hybride werken biedt flexibiliteit, maar het kan er ook voor zorgen dat de grens tussen werk en privé vervaagt. Zorg ervoor dat je na werktijd volledig loskomt van je werk, ook al is je kantoor dichtbij en kun je snel inloggen. Volledig uitloggen is belangrijk, ook voor je mentale gezondheid.

3. Denk aan hoe je communiceert

Online communicatie kan anders overkomen dan bedoeld, omdat je de lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen van de ander niet ziet. Goede communicatie is essentieel. Houd regelmatig contact met je teamgenoten via bijvoorbeeld WhatsApp, en bespreek de uitdagingen waar je tegenaan loopt gedurende de dag.

4. Flexibiliteit en aanpassing aan hybride werkstructuren

Het is belangrijk om je planning goed onder controle te hebben als je hybride werkt. Het verschuiven van werkuren kan betekenen dat je flexibel met je tijd moet omgaan. Blijf openstaan voor nieuwe manieren om je productiviteit te verbeteren.

Conclusie

Hybride werken kan zowel werkgevers als werknemers veel voordelen bieden. Het is essentieel om duidelijk met elkaar te communiceren, zodat iedereen weet wat er van elkaar verwacht wordt. Als werkgever is het belangrijk om het werknemers gemakkelijk te maken om optimaal te kunnen werken. Op deze manier kan het bedrijf optimaal profiteren van werknemers die de vrijheden van hybride werken ervaren. In de toekomst zal dit steeds belangrijker worden, en daarom is het van belang dat werkgevers en werknemers samen blijven zoeken naar de beste opties en invulling.

Bekijk onze hybride vacatures

Leuk artikel? Deel hem dan!

Lees meer blogs

tips voor werkzoekende wet dba 2025
Blog

Sollicitatie voorbereiding

De sollicitatie voorbereiding, het is misschien nog wel belangrijker dan het gesprek zelf. Lees hier hoe jij je kan voorbereiden.

Lees meer
Lees meer over Sollicitatie voorbereiding
×