Banner blog

Wat is het verschil tussen marketing en sales? Alles wat je moet weten

Het verschil tussen marketing en sales is een veelgestelde vraag. In deze blog leggen we niet alleen uit wat dit verschil inhoudt, maar geven we ook praktische voorbeelden van hoe ze samenwerken.

Inhoud

  1. Wat is marketing?
  2. Wat is sales?
  3. De belangrijkste verschillen tussen marketing en sales
  4. Hoe marketing en sales samenwerken voor succes
  5. Conclusie
Proud People mensen kantoor

Wat is marketing?

Definities en doelstellingen van marketing

Als wij het begrip marketing zouden moeten definiëren, dan zou het zijn:

 Marketing is in de kern het proces van begrijpen, creëren en leveren van waarde aan klanten. Met als doel niet alleen hun behoeften te vervullen, maar ook duurzame relaties op te bouwen.

Een klant (cliënt) is iemand die een product of een dienst afneemt. Deze diensten of producten worden over het algemeen tegen betaling geleverd. De klant kan zowel een persoon (consument) zijn als een bedrijf (organisatie).

 

verschil tussen marketing en sales

Voorbeelden van marketingactiviteiten

De meest voor de hand liggende activiteiten zijn alles was promotie omvat. Denk hierbij aan: reclames op de TV, radio of sociale media. Maar marketingactiviteiten is meer dan alleen promotie ook onderdelen van het website beheer, content creatie, SEO en SEA omvatten doelen van marketing.

Het belang van marketing in een organisatie

Marketing draait om het begrijpen van de behoeftes van de klant en daarop in kunnen spelen, het gaat niet alleen om reclame maken. Je bedrijf laten zien is de eerste stap naar nieuwe sales. Het zorgt ervoor dat je als organisatie zichtbaar bent anders is het lastig om te laten zien wat jij als organisatie doet. Daarnaast helpt marketing bedrijven om zich te onderscheiden van de concurrentie. Uiteindelijk slaat marketing de brug tussen een bedrijf en zijn doelgroep.

Wat is sales?

Sales bestaat al sinds de vroege handelsdagen, toen mensen hun spullen ruilden om te overleven. In die tijd werden producten van waarde vaak geruild voor iets dat ze nodig hadden; dit was de eerste vorm van sales. Tegenwoordig is sales een belangrijk onderdeel van elke organisatie. Sales gaat om het begrijpen van klantbehoeften en het aanbieden van de juiste waarde om de klant te overtuigen tot aankoop.
Als wij het begrip sales zouden moeten definiëren, dan zou het zijn:

Wat is sales? Sales is het proces van het aanbieden en verkopen van producten of diensten aan de klant. Het gaat om de waarde die je levert aan klanten door in te spelen op hun wensen en behoeften en deze te matchen met jou product of dienst en tegelijkertijd relaties op te bouwen.

Definities en doelstellingen van sales

De term sales omvat het hele verkooptraject. Het doel van sales is het direct overtuigen van potentiële klanten om jouw product of dienst aan te schaffen. Het hoofddoel van sales is het genereren van omzet door persoonlijke interactie met klanten.

Ezra Schonewille

Voorbeelden van salesactiviteiten

Er zijn verschillende salesactiviteiten die elkaar opvolgen om van een lead tot een klant te komen. Hieronder een paar voorbeelden:

  • Leads genereren via een e-mailcampagne om geïnteresseerden te bereiken die behoefte hebben aan jouw product of dienst.
  • Leads genereren door te bellen om potentiële klanten te benaderen die nog niet bekend zijn met je product of dienst.
  • Een klantafspraak maken om in kaart te begrijpen wat jouw klant nodig heeft en hoe jouw product/dienst aan die behoeften kan voldoen.
  • Het opvolgen van klanten na de verkoop, door hen te vragen naar hun ervaring met je product of dienst om zo hun tevredenheid te waarborgen en eventuele problemen snel op te lossen.

Salesprocessen en tools

Om het salesproces soepel te laten verlopen maken salesprofessionals gebruik van verschillende tools zoals:

  • CRM-systemen voor leadbeheer
  • E-mailmarketingtools voor het versturen van e-mailcampagnes gericht naar leads en klanten.
  • LinkedIn sales Navigator – Een tool voor het vinden en benaderen van leads.
  • Ai voor automatiseringen.

Marketing vs. sales: De kernverschillen

Het verschil tussen marketing en sales is dat marketing zich richt op strategie, merkbekendheid en klantinteresse, terwijl sales deze interesse omzet in daadwerkelijke verkopen. Dit maakt marketing en sales twee aparte, maar onmisbare disciplines. Zonder marketing zijn er minder leads om op te volgen, en zonder sales blijven potentiële klanten slechts toeschouwers. Samen vormen ze de sleutel tot groei en succes.

Hoe marketing en sales samenwerken voor succes

Hoewel marketing en sales verschillende rollen hebben, is samenwerking essentieel. Enerzijds zorgt marketing voor leadgeneratie, anderzijds zet sales deze leads om in klanten.

De marketing- en salesfunnel uitgelegd

Enerzijds begeleidt de marketingfunnel prospects stap voor stap door de klantreis via merkbewustzijn en interesse. Anderzijds richt de salesfunnel zich op het daadwerkelijk converteren van deze interesse naar een aankoop. Beide funnels moeten daarom goed op elkaar aansluiten.

Hoe marketing en sales elkaar aanvullen (of juist niet?)

Zorg voor open en duidelijke communicatie binnen de teams, zodat beiden goed op elkaar afgestemd zijn. Stel gezamenlijke doelen en overleg regelmatig samen. Gebruik dezelfde CRM-software, zodat beide teams toegang hebben tot dezelfde data en inzichten uit de klantreis om zo sneller en efficiënter te kunnen samenwerken.

 

Conclusie

Samenvatting van het verschil

Kort samengevat: marketing focust zich op strategische, langetermijninspanningen zoals merkontwikkeling. Sales daarentegen werkt tactisch en richt zich op het direct converteren van leads naar klanten.

Vergelijking tussen marketing en sales

Wanneer ze korte en lange termijn goed samenwerken, leiden  ze klanten soepel door de funnel, verhogen ze de conversie en dragen ze bij aan het succes van het bedrijf. Met gedeelde doelen en duidelijke communicatie kunnen bedrijven hun groei vergroten.

Leuke blog? Deel hem dan!

Lees meer blogs

×