Techneut die sales kan of sales expert met technische kennis?
Veel organisaties proberen teams uit te breiden met veelzijdige professionals die zowel technische expertise als verkoopvaardigheden bezitten. Maar wat is nu de beste aanpak: een techneut aannemen met commerciële vaardigheden of een sales-expert die technische kennis heeft? Dit blijft een lastig dilemma. In de blog van vandaag nemen wij jullie mee in onze visie.
De techneut die ook sales kan
Het aannemen van een techneut met verkoopvaardigheden kan verschillende voordelen bieden:
- Diepgaande productkennis: De techneut zal een diepgaande productkennis hebben door te weten wat het product kan oplossen en wat de tekortkomingen van het product zijn
- Effectieve probleemoplossing: Door technische kennis zullen ze in staat zijn om mee te denken met de klant. Hierdoor zullen ze snel kunnen schakelen met de klant door niet te hoeven wachten op de technische-afdeling voor oplossingen.
- Innovatie en Creativiteit: Een techneut met verkoopvaardigheden kan innovatieve oplossingen en producten voorstellen op basis van klantbehoeften en feedback. Dit kan leiden tot nieuwe zakelijke kansen en verbeterde producten.
Maar zoals er voordelen aan zitten, zijn er ook beperkingen:
- Beroepsdeformatie: soms ga je als techneut té ver met toepassing van je kennis. Voor sommige klanten hoeft het niet zo diepgaand.
- Voor de muziek uitlopen: je dealt niet alleen met techneuten. Kan ook operationele, commerciële afdeling of directie zijn. Mensen die je niet snappen als je doorschiet met je technische kennis. Daarmee gevoel krijgen dat jullie elkaar niet begrijpen, waardoor een deal afketst.
De sales expert met technische kennis
Aan de andere kant: een sales expert met technische kennis gaat ook aanzienlijke voordelen bieden:
- Uitstekende communicatievaardigheden: Sales experts zijn getraind in het communiceren van waarde. Ze kunnen technische concepten vertalen naar duidelijke voordelen voor de klant, wat het verkoopproces vergemakkelijkt.
- Breed netwerk en relaties: Sales experts hebben vaak uitgebreide netwerken en sterke klantrelaties. Dit kan helpen bij het sneller betreden van nieuwe markten en het vergroten van de klantenbasis.
- Strategische inzichten: Sales experts met technische kennis kunnen strategische inzichten bieden die het bedrijf helpen om zich te positioneren in de markt.
Beperking van een sales professional hierin:
1. De klok horen luiden: Nét niet snappen waar het om gaat door ontbreken van technische feitenkennis, maar wel vol overtuiging een (niet optimale) oplossing bieden. De technisch onderlegde klant prikt er doorheen en ziet af van een deal.
2. Commerciële wals: de vlot gebekte sales-professional zal een techneut verbaal vast de baas zijn. Waarbij een techneut niet eens meer de moeite neemt om tot overeenstemming te komen, zich overrompeld voelt. Na een gesprek dat door sales als “heel positief” is ervaren, stuur de techneut na een paar dagen een mail dat ze voor een ander hebben gekozen.
Hoe kan Proud People hierin een rol spelen?
Bij Proud People begrijpen we dat het vinden van de juiste combinatie van vaardigheden cruciaal is voor het succes van een organisatie. We denken verder dan alleen het plaatsen van kandidaat, we denken mee op strategisch niveau en gaan verder met mensenkennis. Zodat jij weet of je een techneut die sales toepast of een sales expert met technische kennis moet aannemen.
Met deze blog hopen we je inzicht te geven in de voordelen van beide benaderingen en hoe Proud People kan bijdragen aan het succes van uw wervingsstrategie. Neem contact met ons op voor meer informatie en een persoonlijk adviesgesprek.