HR zzp’er: zo ga je goed voorbereid aan de slag
Jij wilt voor jezelf beginnen, super leuk! Maar waar begin je? Wij helpen je in deze blog stapsgewijs door het gehele proces heen, zodat jij als HR zzp’er er klaar voor bent om de markt te veroveren!
Stap 1: bepaal je ondernemingsplan
Je kunt nergens aan beginnen zonder een goed plan, zo werkt het als zzp’er ook. Jij als HR zzp’er kent het BMC waarschijnlijk wel; dit is een tool om al je bedrijfsactiviteiten in kaart te brengen. KvK heeft een artikel gepubliceerd over hoe het BMC werkt. Als jij deze invult begin je met een goed plan voor jezelf en kom je niet voor verassingen te staan. Het is belangrijk dat jij als zzp’er HR weet waar je aan begint. Wil jij zelf het BMC invullen? Download ‘m gelijk.👇
Download het BMC
Stap 2: bedenk je naam
Wanneer je helder hebt hoe en wat je wilt gaan doen is het belangrijk om een bedrijfsnaam te verzinnen. Deze naam zal je op verschillende plekken gaan gebruiken en mogelijke klanten zullen je herkennen aan de naam. Wanneer je je naam bedenkt gebruik dan deze controlelijst:
- is de naam uniek (controleer dit altijd in het handelsregister);
- je kan je naam makkelijk gebruiken voor SEO (organisch verkeer Google);
- je naam is niet langdradig;
- zorg ervoor dat je naam niet te jolig is;
- iedereen begrijpt je naam (test dit bij vrienden en familie).
Kan je geen naam bedenken? Dan is het als zzp’er helemaal niet erg om je eigen naam te gebruiken.
Stap 3: claim je verschillende domeinen
Een goede online aanwezigheid is tegenwoordig super belangrijk, bedrijven moeten jou als zzp’er wel kunnen vinden. Hierom is het belangrijk dat jij de domeinen van je naam claimt. Denk hierbij aan:
- Instagram;
- Facebook;
- LinkedIn;
- X;
- Website.
Zorg ervoor dat je dit doet voordat je naar de KvK gaat, er zijn namelijk computers die het handelsregister scannen op nieuwe bedrijven en snel domeinen claimen. Hierdoor zal jij moeten gaan betalen voor je domein en dat is natuurlijk zonde.
Stap 4: kies je rechtsvorm
Het is bijna zover dat je naar KvK mag om je in te schrijven, voordat je naar het KvK gaat is het wel belangrijk dat je weet welke rechtsvorm jij gaat aannemen. In totaal zijn er wel elf verschillende rechtsvormen in Nederland. Voordat we dieper op de verschillende rechtsvormen induiken is het belangrijk om een onderscheid te maken tussen een rechtsvorm met rechtspersoonlijkheid en zonder rechtspersoonlijkheid;
-
Rechtsvorm met rechtspersoonlijkheid
Natuurlijke personen hebben rechten en plichten. Zoals belasting betalen en u aan de wet houden. In de wet is geregeld dat ook bedrijven en organisaties rechten en plichten kunnen hebben. Dat kan als het bedrijf een rechtsvorm met rechtspersoonlijkheid heeft. Het bedrijf is dan een rechtspersoon.
U richt een rechtspersoon op via een akte bij een notaris. Met een bedrijf met rechtspersoonlijkheid kunt u voorkomen dat u met uw eigen geld aansprakelijk bent voor bijvoorbeeld schulden of schadeclaims.
Bron KvK, https://ondernemersplein.kvk.nl/rechtspersoonlijkheid/.
-
Rechtspersoon zonder rechtspersoonlijkheid
Een natuurlijk persoon heeft rechten en plichten. Iedereen in Nederland mag bijvoorbeeld overeenkomsten sluiten, eigenaar zijn van goederen, trouwen, erven, schulden hebben of een testament opstellen. En geld verdienen met werk.
Wilt u in eigen persoon een bedrijf starten? Bijvoorbeeld als kapper, fotograaf of accountant. Kies dan voor een rechtsvorm zonder rechtspersoonlijkheid.
Een eenmanszaak is in bezit van een natuurlijk persoon. Er is geen scheiding tussen privé- en bedrijfsvermogen. Een vof of maatschap bestaat meestal ook uit natuurlijke personen. Bij een eenmanszaak of vennootschap zijn de personen zelf privé aansprakelijk voor het handelen.
Bron KvK, https://ondernemersplein.kvk.nl/rechtspersoonlijkheid/.
Nu we het verschil tussen rechtspersonen weten kunnen we kijken welke keuze jij moet maken. Voor deze blog hebben wij de belangrijkste rechtsvormen uitgelicht, wil je ze allemaal zien? Lees dan dit artikel van KvK.
-
1: Vennootschap onder firma (vof)
Dit is een bedrijf met minimaal twee personen die samen werken. Deze personen werken onder dezelfde naam en worden allebei eigenaar van het bedrijf. Als vennoot ben je beide iets in in het vennootschap. Je hebt geen startkapitaal nodig voor een vof.
-
2: Eenmanszaak (zzp'er/ freelancer)
Rechtsvorm waar je als enige verantwoordelijk bent voor het bedrijf. De naam zegt het al je hebt geen personeel en start in je eentje. Je kan maar maximaal een eenmanszaak oprichten en bent privé verantwoordelijk voor je schulden.
-
3: Maatschap
Wil je samen met een andere ondernemer je beroep uitoefenen? Je beoefend je beroep samen met andere partners onder dezelfde naam uit. Je bent geen rechtspersoon hierom zijn maten aansprakelijk voor hun eigen geld.
-
4: Besloten venootschap (bv)
Voor het vestigen van een bv ga je naar het notariskantoor. De notaris formuleert een akte met hierin de reglementen. Vervolgens neemt de notaris vaak de taak op zich om uw bv te registreren in het Register van KvK.
Elke manager wordt geregistreerd in het Register. Zolang dit niet voltooid is, draag je de verantwoordelijkheid als je acties onderneemt voor de in oprichting zijnde bv. Daarnaast dien je minimaal 1 cent als initiële bijdrage te overhandigen. Dit kan zowel met contant geld als met fysieke goederen, zoals het inbrengen van producten. Een bv is een eigen rechtspersoon.
Stap 5: schrijf je in bij het KvK.
Nu je alles voor jezelf hebt uitgedacht is het tijd dat jij als HR zzp’er je gaat inschrijven. Je maakt gemakkelijk een afspraak bij de KvK via deze link. De kosten voor het inschrijven bedragen € 80,10 en het is belangrijk dat je een DigiD hebt. Wanneer je je gaat inschrijven moet je beschrijven welke werkzaamheden je gaat uitvoeren en kies je een categorie bij deze categorie hoort een SBI-code die je krijgt toegewezen. Daarnaast wordt er gevraagd naar je vestigingsadres, dit is een fysiek adres (wanneer je geen kantoor hebt kan dit je woonadres zijn).
It’s a wrap; afrekenen en klaar, jij bent zojuist HR zzp’er geworden!
Let op je bent ook meteen belastingplichtig. De KvK licht de belastingdienst meteen voor je in.
Stap 6: belastingen en verzekeringen
Nu je voor jezelf bent begonnen is het belangrijk om je goed te verdiepen in verschillende verzekeringen. Denk hierbij aan:
- Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering;
- Rechtsbijstandsverzekering;
- Arbeidsongeschiktheidsverzekering.
En zijn nog veel meer verzekeringen, afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Deze drie zijn voor HR zzp’ers het belangrijkst om geregeld te hebben.
Stap 7: wet DBA
De afgelopen jaren is er een grote verandering geweest met betrekking tot de definitie van zelfstandigheid. Vanaf 1 mei 2016, als zelfstandige, moet je rekening houden met modelcontracten in relatie tot belastingen, voorheen heette dat de VAR-verklaring.
Deze modelcontracten boden de mogelijkheid om voorafgaand aan een project te bepalen of er een arbeidsrelatie bestond. Hoewel de Wet DBA inmiddels is geannuleerd, blijft er controle op onterechte zelfstandigheid.
Wet DBA: huidige handhaving
Op dit tijdstip voert de Belastingdienst alleen handhaving uit in situaties van bewuste misleiding of wanneer iemand, na een grondige inspectie en een eerder gegeven waarschuwing, de situatie van onjuiste zelfstandigheid handhaaft.
Initiatief in 2022
Het voorgaande kabinet-Rutte III overwoog een opdrachtgeversverklaring te introduceren via een online tool, waarin opdrachtgevers details van hun relatie met een zzp’er zouden vastleggen. Deze digitale tool beoogt de rol van de Wet DBA te vervangen.
De exacte lanceringsdatum van deze digitale tool blijft onzeker en is afhankelijk van de beleidskeuzes van het nieuwe kabinet. In de tussentijd kan de Belastingdienst alleen sancties opleggen bij ernstige misstanden.
Houd hier de laatste stand van zaken dus goed in de gaten en blijf je inlezen!
Stap 8: regel je pensioen
Nu jij als starter voor jezelf bent begonnen in het belangrijk om je eigen pensioen te regelen. Waar voorheen je werkgever hier verantwoordelijk voor was, ben je dat nu zelf. Hier zijn een paar voorbeelden voor het regelen van je pensioen:
-
Fiscale Oudedagsreserve (FOR) zzp
Als HR zzp’er kan je een deel van je inkomsten opzijzetten voor uw toekomstige pensioen via een fiscale oudedagsreserve. De reserve betaal jij zelf aan de hand van een bepaald percentage van je winst. Aan dat percentage zitten eisen die je kan lezen op de website van de belastingdienst. Belastingen voor de reserve betaal je pas wanneer je het opneemt.
-
Lijfrente
Lijfrente is het opbouwen van een extra potje geld voor als je met pensioen gaat, je kan lijfrente opbouwen bij een bank, verzekeraar of beleggingsinstelling. Dit potje krijg je uitgekeerd als je met pensioen gaat. Je betaald pas belasting over dit potje wanneer je het uitkeert wat vaak voordelig is omdat je in een lagere belastingschaal zit als je ouder bent.
-
Pensioensparen of beleggen
Je kan ook zelf aan de slag met beleggen of sparen. Let wel op aan beleggen zitten altijd risico’s verbonden je kan een deel of heel je inleg verliezen.
Stap 9: waar ga je werken
Nu je al veel zaken op orde hebt is het belangrijk om een werkplek uit te zoeken. Misschien is voor jou als HR zzp’er je thuisbasis wel de perfecte plek, maar dit kan soms ook als vervelend of saai worden ervaren. Je kunt ook denken aan flexplekken als WeWork of Regus, zodat je meer onder de mensen bent en nieuwe mensen blijft ontmoeten. Of als grote kans dat je kan werken bij opdrachtgevers op kantoor. Hierdoor zie je veel verschillende kantoren van binnen en doe je hiermee ervaring op.
Stap 10: bepaal je uurtarief
Voordat je je uurtarief bepaalt moet je goed bekijken wat je kosten zijn. Zet voor jezelf al je kosten goed op een rij, denk hierbij aan:
- Marketingkosten;
- Administratiekosten;
- Abonnementskosten;
- Verzekeringen;
- Inkomstenbelasting;
- Inkomsten afhankelijke bijdrage zorgverzekering;
- Salaris.
Daarna bedenk jij voor jezelf hoeveel dagen je wilt gaan werken en hoeveel uur per dag. Wanneer je dit allemaal weet reken je de omzet uit die je minimaal moet behalen dat deel je door de factureerbare uren. Nu weet je ook jouw uurtarief.
Check wel nog even bij de concurrenten of dit tarief niet veel te hoog of te laag is. Jezelf uit de markt positioneren zou zonde zijn.
Voordeel van via een bureau werken
Nu jij als HR zzp’er klaar bent om te beginnen moet je opzoek naar een opdracht. Dit kun je zelf doen, maar je kunt je ook aanmelden bij een recruitmentbureau als ons. Het werken via ons heeft verschillende belangrijke voordelen:
- Je bent onderdeel van ons team;
- Wij regelen de contracten;
- Wij pakken de betalingen op, ook als de opdrachtgever ons nog niet heeft betaald zodat jij ontzorgt wordt;
- Wij fungeren als tussenpersoon tussen jou en het bedrijf. Zo kunnen wij je helpen als dingen niet helemaal goed gaan.
En nu?
Ben jij na het lezen van dit artikel enthousiast geworden over het worden van een zzp’er? En ben je nu opzoek naar een opdracht? Neem dan contact op met één van onze HR recruiters.
Meer informatie