Blog door Marc Schram voor Finance.nl december 2015

Blog door Marc Schram voor Finance.nl december 2015:

Hoe “flirt” je de beste sollicitant binnen?img

Ofwel: Hoe gaat de beste financial voor jouw organisatie kiezen? En waarom? Het lijkt tijd voor een wake-up call te worden voor het bedrijfsleven. Althans als ze echt goede financials aan zich willen binden.

Door Marc Schram

We vragen ons regelmatig af of dat wel echt zo is, te vaak horen we tenenkrommende verhalen over hoe de werkgever volledig doorschiet in haar plan om in markt van de financials de allerbeste aan zich te binden.

Te veel bedrijven zetten hun eigen behoefte volledig centraal in een sollicitatieprocedure: wat willen wij, welk werk moet gedaan worden en wie mag dat komen doen? Een behoorlijk eenzijdige aanvliegroute lijkt ons. Voelt als de dominante vader van vroeger die je met u moest aanspreken en die geen tegenspraak dulde. Heeft weinig met gelijkwaardigheid te maken, terwijl daar meteen dé sleutel naar de oplossing ligt.

Een aardig en zeer recent voorbeeld gaat over een opdrachtgever die de perfecte kandidaat kan aannemen. Maar deze werkt 32 uur i.p.v. de bij voorkeur 40 uur. Bij navraag geeft de opdrachtgever alleen toestemming voor parttime als je papa of mama bent en voor de kids moet zorgen. Maar dat speelt bij deze kandidaat niet: ze vindt het gewoon heerlijk een extra vrije dag te hebben en geniet daar van, ook al is ze pas 29 jaar. Niets meer en niets minder. En dat is nu wel een dilemma voor hen uit principe……. Zonde!

En heel eerlijk moet ik bekennen dat we vooral in de financiële gelederen ons het meest vergalopperen; P&O is meestal wel aardig op de hoogte van de diverse generaties en hoe je die het beste kunt triggeren. Dat zit deels in hun opleiding besloten en vormt ook meer hun persoonlijke interesseveld: in contact komen met sollicitanten.

Maar de gesprekspartners vanuit de afdeling Finance kunnen soms beter eerst serieus getraind worden alvorens ze sollicitatiegesprekken mogen voeren. Dat advies zouden we te vaak willen geven. Toegegeven: finance is een vak van ratio’s en feiten. Cijfers liegen niet. Excel is onze ruggengraat. En daarmee is de financiële afdeling vaak de afdeling die “klassieke sollicitaties” het langst weet vol te houden. Maar de (Young) Financial haal je er alleen niet mee aan boord.

En bovenstaande heeft niet alleen met de X, Y of patatgeneratie te maken. Het heeft alles te maken met slim nadenken: op welke manier zal een zeer goede financial voor ons gaan kiezen? Daar zit al een veranderende houding in: wij kiezen niet alleen voor de financial, de financial ook voor ons. Op basis van gelijkwaardigheid. YingYang, 50/50, hoe je ook wilt. Wat heb je je nieuwe collega te bieden? Waarom zijn jullie een leuk bedrijf om bij aan boord te komen? Waarom zullen jullie blij zijn als deze rol vervuld is met de juiste persoon? Want ook de werkgever moet het spannend vinden, zo’n sollicitatiegesprek. Nu komen ze er nog wel mee weg, maar de bedrijven die de beste financials de komende twee jaar aan zich gaan binden gaan er vanaf de start gelijkwaardig in. De kandidaten krijgen de keuze weer. Hebben drie opties waar ze uit gaan kiezen en reken er maar op dat bovenstaande voor 75% gaat bepalen of ze voor jou zullen kiezen.

Ons advies is daarmee: kijk kritisch naar je hele sollicitatieproces. Vanaf de eerste uitnodiging tot de terugkoppeling na het gesprek. Ga eens met de HR/Recruitment-afdeling in gesprek hierover, daag ze er op uit. Vraag ze eens om niet de sollicitant te beoordelen maar jou als gesprekspartner. Dat vraagt lef, maar weet dat de beloning het waard zal zijn: en team met precies die kandidaten die je graag aan boord haalt!

En Financials: we hopen hiermee voor jullie inspirerende gesprekken te realiseren. Maar ook voor jullie een opdracht: ga het gelijkwaardig in. Zet jezelf niet als underdog neer. Ook het bedrijf heeft alle baat bij het binnenhalen van jou. Dus rechte rug en met enthousiasme het gesprek in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 × 5 =